Du har en god grund til at læse videre, hvis du mere end en gang har tænkt: ”Bare, vi havde vores egen CMO, der kunne optimere vores marketing”.
Artiklen her gør det klart for dig, hvordan en interim CMO kan løse rigtig mange af dine udfordringer langt billigere end dyre fastansættelser.
Marketing er enormt vigtigt for bundlinjen, men det er også dyrt, især når den slår fejl. Det gør den ofte, når du ikke har den rigtige CMO (Chief Marketing Officer) ansat. Det er hverken din eller din ansattes skyld.
Tingene går rigtig stærkt i dag og det er næsten umuligt for en mindre eller mellemstor virksomhed at ansætte en marketing medarbejder, der kan opfylde alle de behov, som skal indfries for at kunne følge med. Ingen kan være den bedste til det hele.
En dygtig freelance CMO opfylder følgende behov:
Udvikling af strategi
Jeg ser det som en af mine allervigtigste opgaver at omsætte en leders drømme og mål til en marketingstrategi, der er til at forstå og følge for medarbejderne. Strategien skal være afstemt efter budgettet. Det er ikke svært at lave en strategi, der sætter ild i annoncebudgettet, men er det rigtigt at gøre?
Jeg er oprigtig i min tilgang til, hvad der er muligt inden for de rammer, som din virksomhed har.
Branding og positionering
Med 15 års erfaring inden for digital markedsføring ved jeg hvordan man positionerer et brand i forhold til konkurrenterne, der sikrer, at dit ikke drukner i mængden.
Nettet flyder over af produkter, som ligner hinanden og forvirrer kunderne ved ikke at være differentieret. Jeg går systematisk til værks i analysen af lige netop din målgruppe og sørger for, at der bliver kommunikeret respektfuldt og specifikt til netop den.
Markedsundersøgelser
Jeg synes det er enormt interessant at sidde og nørde mig ned i markedstendenser. En væsentlig del af min arbejdstid går med netop det. Det har en fastansat medarbejder sjældent tid til. Men det kan jeg godt tillade mig at bruge tid på, for min ekspertise kommer alle mine kunder til gavn.
Mine analyser er med til at identificere nye muligheder og målrette dine kampagner mere effektivt. Det er nemt at ramme ved siden af. Men med den rette hjælp er det muligt at ramme plet.
Digital markedsføring
Alt lige fra søgemaskineoptimering til opslag til sociale medier er vigtigt. Som interim CMO styrker jeg din virksomheds tilstedeværelse online og synlighed.
Du har sikkert selv prøvet at blive oversvømmet af ligegyldige reklamer baseret på din tidligere søgehistorik. Det skaber synlighed, men lige så ofte irritation. Jeg finder balancen, der giver din virksomhed positiv synlighed.
Kampagneledelse
Hvornår skal hvad afsted? Det kan være noget af en koordinationsopgave at holde styr på i en mindre eller mellemstor virksomhed, hvor der som regel er mange bolde i luften.
Jeg kan hjælpe med at udvikle og implementere markedsføringskampagner samt analysere og optimere resultaterne undervejs. Det bliver således meget nemmere for den faste stab at eksekvere på en kampagne, der er udviklet og implementeret.
Fordele og ulemper ved en interim CMO
Den helt åbenlyse fordel ved at bruge en interim CMO er, at du kun betaler for de tjenester, du køber. Det er en brøkdel af de omkostninger, der er ved at ansætte en fuldtidsmedarbejder. Desuden er ledigheden blandt digitale marketingfolk meget lav og det er svært at rekruttere dygtige folk uden at kunne tilbyde særlige og ofte dyre vilkår, for ikke at tale om de regelbundne som løn under ferie og sygdom.
Omvendt har du ikke adgang til den ubegrænset opgave eksekvering der kan være i at gå forbi en fast medarbejders skrivebord flere gange om dagen.
En anden fordel ved mig som din interim CMO er, at du får min ekspertise uden at binde dig til en langsigtet økonomisk aftale. En fast medarbejder skal bruge en væsentlig del af virksomheds budgettet til efteruddannelse for at kunne holde sig ajour med, hvad der sker inden for digital markedsføring. Det der var en god idé sidste år, er ikke nødvendigvis en god ide i år.
Samtidig opnår du fleksibiliteten i at kunne hyre min ekspertise til tidsbegrænsede projekter eller vigtige, men afgrænsede perioder for virksomhedens marketing behov. Undersøgelser viser, at fejlansættelser hurtigt kan koste 75-100 procent af en årsløn. De penge er ofte givet bedre ud på fakturaer på arbejde, som er blevet leveret.
Desuden vil min brede vifte af erfaringer fra forskellige industrier og projekter som CMO tit tilføre din virksomhed nye perspektiver og kreative ideer, der ellers ikke ligger lige for. Det er som nævnt dyrt at have eksperter ansat og derfor er det oftest også kun store virksomheder med flere hundred ansatte og derover med større marketingafdelinger, som har det.
Jeg håber, du med artiklen er blevet klogere på, hvilke valg, du skal træffe, når det gælder noget så vigtigt som virksomhedens marketing.